Il y a une drole idée à SA forum:
La chute du mât a été "controlée"?:
[quote name='Foreverslow' date='Nov 14 2009, 03:21 PM' post='2568815']
[quote name='Stu from Aucklangi' post='2568172' date='Nov 13 2009, 07:16 PM']
It almost wouldn't surprise me if dropping M3 was part of the programme. It makes far more sense to ship a new one to VLC from the east coast and knowing the womper was getting unwrapped, they could get some valuable edge of the envelope data in case they decide to go back to it. There is a lot that you can learn by breaking gear under controlled conditions. If you compare the cost of a new one with the added cost of shipping from SD, the data probably wasn't that expensive.[/quote]
Have not said anything here, but in private with buddies I wondered if it ever dropped.
Nobody was around except BMW/O. They were 20 miles offshore.
All we heard was a radio report
All we saw were pictures of a broken mast, some crewmember walking on an old sail in the ocean and what looked like a ding in hull.
Funny how the next morning Ernie wants to race in Feb in V.
And Larry's boys immediately pounce saying That sounds fine to us..
2 days later the hull is deems safe and ready for the wing.
Was it a trap that Ernie and SNG took the bait on?
Nobody measured the pieces for total length.
How does anyone know if that was M3 or even M anything?
You all assume you know what you saw in the photos as they towed the wreckage back late in the day.
That is how magicans make their living.
Could the original M3 be just fine and now a 2nd one is being built and shipped to V?
Could EB's filing for RAK mean they smell a rat?
I am sure we will find the truth come March.
[/quote]
J'avais posté -et personne a rien répondu- sur le fait qu'il semble trés étrange que le mât soit tombé tout d'une piece jusqu'il cogne contre la poutre arrière, et dans l'axe du bateau.
Ça semble presque impossible. Le mât est attaché vers l'avant par trois points: les deux étais et le Code 0. Si un des étais casse, le mât commence à casser avant tomber, aprés l'autre étais explose et tout tombe.
Je vois seulement deux possibilitées pour qu'un mât tombe d'une piece:
1. Un "computer assisted trim" que lache tout instantanément quand il enrégistre la casse d'un des étais.
2. Une casse et/ou une chute controlée et voulue d'un mât qui est à la fin de sa vie utile.
Que le mât cassé avait seulement deux jours de vie utile a été dit par le chef du projet. Et il a parlé aussi de pousser la limite...
Qu'il s'agisse du M1, M2 ou M3, ils étaient dessinés pour une bôme 2 m. plus courte, et pour un bout-dehors beaucoup plus petit...
Ont-ils testée la possibilité de faire tomber le mât juste dans l'axe, avec l'équipage bien protégé au dessous du pont (dans le filet), et sans casser rien dans les coques , pour la future casse pas prévue en régate?
Ou bien pour tester si les données et les indications des computers sur le moment de casser étaient bien calculées? Pour savoir jusqu'à quel point on peut pousser la limite?
À vous de crier à l'absurde...
