par Hel » 19 sept. 2010 10:43
Gros a écrit :Y dit que depuis la nuit des temps (cf les canoës monoxyles de Bercy) les territoires gaulois accueillent les meilleur architectes et chantiers navals.
C'est tout.
Enfin, je dis "c'est tout, mais il en fait quand même une jaunisse.
Pour en revenir à la coupe, je me réjouis de voir les nouveaux développements que l'emploi des voiles rigides va amener.
Je crois comprendre que les t-foils sont proscrits, mais pas les appendices courbes. Or sur des dérives et des safrans courbes on doit pouvoir faire voler un bateau, non?
Quel sont les degrés de mobilité autorisés?
8. APPENDAGE LIMITATIONS
8.1 No part of any appendage, through its entire range of motion, shall be forward of the forward
watertight bulkhead (per AC72 Rule 7.4), or less than 1.000 m forward of the stern.
8.2 The total number of appendages shall not be greater than 4. Two of the appendages shall be
rudders and two of the appendages shall be bilgeboards.
8.3 No appendage shall be more than 6.000 m in any direction, measured along a straight line.
8.4 Rudders shall rotate about a single axis. The axis of rotation of each rudder shall be within 10
degrees relative to a vertical axis perpendicular to the MWP. Rudders shall not translate in any
direction while racing.
8.5 The primary lower load bearing support of each bilgeboard may rotate about a single axis and
shall not translate in any direction.
8.6 A bilgeboard shall not translate along the longitudinal axis more than 20 mm at its primary lower
load bearing support.
8.7 Each appendage shall move as a single unit and shall not have moving components, such as
trim tabs or moveable winglets;
8.8 All appendages must be capable of being raised to within the hull or removed within 1 hour
arrival at dock or mooring.
PS. Moi y m'fait marrer l'historien en combat naval *! En plus, il a raison qu'est-ce qu'on s'est pris comme tôles, alors qu'on savait faire des bateaux. Et ils nous a pas encore sorti les Cardinaux !
* C'est pour ça que c'est devenu un spécialiste en
[quote="Gros"]Y dit que depuis la nuit des temps (cf les canoës monoxyles de Bercy) les territoires gaulois accueillent les meilleur architectes et chantiers navals.
C'est tout.
Enfin, je dis "c'est tout, mais il en fait quand même une jaunisse. :roll: :lol: :lol: :lol:
Pour en revenir à la coupe, je me réjouis de voir les nouveaux développements que l'emploi des voiles rigides va amener.
Je crois comprendre que les t-foils sont proscrits, mais pas les appendices courbes. Or sur des dérives et des safrans courbes on doit pouvoir faire voler un bateau, non?
Quel sont les degrés de mobilité autorisés?[/quote]
[quote]8. APPENDAGE LIMITATIONS
8.1 No part of any appendage, through its entire range of motion, shall be forward of the forward
watertight bulkhead (per AC72 Rule 7.4), or less than 1.000 m forward of the stern.
8.2 The total number of appendages shall not be greater than 4. Two of the appendages shall be
rudders and two of the appendages shall be bilgeboards.
8.3 No appendage shall be more than 6.000 m in any direction, measured along a straight line.
8.4 Rudders shall rotate about a single axis. The axis of rotation of each rudder shall be within 10
degrees relative to a vertical axis perpendicular to the MWP. Rudders shall not translate in any
direction while racing.
8.5 The primary lower load bearing support of each bilgeboard may rotate about a single axis and
shall not translate in any direction.
8.6 A bilgeboard shall not translate along the longitudinal axis more than 20 mm at its primary lower
load bearing support.
8.7 Each appendage shall move as a single unit and shall not have moving components, such as
trim tabs or moveable winglets;
8.8 All appendages must be capable of being raised to within the hull or removed within 1 hour
arrival at dock or mooring.
[/quote]
PS. Moi y m'fait marrer l'historien en combat naval *! En plus, il a raison qu'est-ce qu'on s'est pris comme tôles, alors qu'on savait faire des bateaux. Et ils nous a pas encore sorti les Cardinaux ! :lol:
* C'est pour ça que c'est devenu un spécialiste en
[img]http://rodes.pagesperso-orange.fr/boulet_pierre.jpg[/img]